مهمترین و اساسی ترین مشکلات یک فرش!

مهمترین و اساسی ترین مشکلات یک فرش!

 

آشنایی با مهمترین عیوب فرش‌

 

برخی اوقات عیب ها و نواقص که در فرش  و  قالی به وجود می آید بر ظاهر و کیفیت قالی تأثیر میگزارد . این نواقص که میتواند در مراحل ابتدایی  بر روی مواد اولیه باشد و سبب بروز برخی نواقص و عیوب در فرش میشود . در این مقاله نیز به بررسی عیوب فرش خواهیم پرداخت و شما را با آن ها تا حدی آشنا خواهیم کرد .

۱)اصیل نبودن طرح و نقش

بر خی مواقع فرش بر اساس فرهنگ و اصالت کشور و منطقه جغرافیایی مکان زندگی نیست که این مورد در واقع نوعی نقص می باشد . وجود فرش  وقالی خارجی به دلیل نداشتن طرح ونقشه اصیل ایرانی ،تناسبی با محل زنگی ندارد و زیبایی لازم را ندارد .

۲) بافت نامناسب و نامرغوب

در برخی موارد به دلیل پایین بودن کیفیت ابزار کار و یا متناسب نبودن خامه با رج نقشه ممکن است فرش کیفیت لازم را نداشته باشد .

۳)دو دست شدن یکی دیگر از عیوب فرش

گاهی ممکن است بافنده ای در وسط کار بافت را رها کند و ادامه آن را به دیگری بسپارد ،در این صورت فرش به دو صورت متفاوت وبا دو بافنده متفاوت وبا دو ضربه  دست متفاوت و به طور کلی با دو هنرمند متفاوت بافته خواهد شد .این مورد مصداق دقیق مثال (آشپز که دوتا شد آش یا شور است یا بی نمک ) می باشد.

۴) پوکی و توخالی بودن فرش

یکی دیگر از عیوب فرش توخالی بودن آن است که دلیل آن ضخیم بودن چله فرش نسبت به حالت استاندارد خود است که سبب می‌شود قالی نامرغوب شود و حالت سبک و توخالی پیدا کند.

۵) پیچیدگی فرش

در قالیبافی عملیاتی به نام دفتین زدن وجود دارد که باید یکسان و یکنواخت انجام گیرد ؛ حال اینکه در برخی از شهرهای ایران به دلیل فرهنگ محلی و باور های شخص خود این عمل با قدرت بیشتری انجام میشود .

در اینصورت فرش در کیفیت مناسب خودرا از دست می دهد و در عرض خود میپیچد .

۶) ترنج داشتن از عیوب و نواقص فرش

به وسط قالی که تمام زوایای فرش از آن نقطه در فاصله یکسانی باشند ترنج فرش می‌گویند. گاهی هنگام بافت قالی ممکن است تمام جوانب آن باهم هماهنگ نباشند و سبب ایجاد مشکل ترنج در فرش شوند.

۷) خلوتی در طرح قالیچه 

هر چه طرح فرش بیشتر باشد بافت آن زیادتر و نیازمند دقت بیشتر خواهد شد یا اصطلاحا پرکار است. بنابراین فرش های پر طرح و نقش نیاز به دقت کافی و تراکم مناسب طرح ونقش در سراسر قالی است. اگر در قسمتی از قالی خلوتی دیده شود از زیبایی اثر میکاهد .

۸) رنگ رفتگی فرش 

رنگ رفتگی عیبی است که دلایل مختلفی دارد. اگر قبل از رنگرزی الیاف آن را صابون شور نکنند پشم ها به خوبی رنگ نمی‌گیرند و این اتفاق را در بافت فرش نشان می‌دهند. گاهی شستشو و یا نور زیاد سبب رنگ رفتگی قالی خواهد شد و ظاهر آن را نازیبا می‌کند.

۹) سرکجی

یکی از عیوب فرش سرکجی و یا شانه داشتن است. در این حالت با تا کردن طول فرش و قرار دادن یکنیمه طولی روی نیمه دیگر پی به بیشتر بودن طول یک سمت آن خواهیم برد که عیبی آشکار در فرش خواهد بود و ظاهر آن را نازیبا می‌کند و مشکلات زیادی را به وجود میاورد .

و مشکلات بسیار زیاد دیگری که این موارد مهم ترین بودند….

امیدوارم این مطلب برای شما دوستان عزیز مفید بوده باشه .

دیدگاه ها (2)

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه

*