فواید شست و شوی فرش توسط قالیشویی

چگونه فرش ایرانی صادر کنیم

آیا می‌دانستید سود حاصل از صادرات فرش به کشور‌های خارجی در برخی از مواقع به ۴۰۰ درصد می‌رسد؟ این رقم برای افرادی که در حوزه فرش فعالیت دارند، بسیار خوشایند است و باعث ایجاد سوال «چگونه فرش صادر کنیم» در ذهن آن‌ها خواهد شد.

قالی شویی ابریشم مشهد- صادرات فرش مقوله‌ای بسیار پر‌طرفدار ولی با سختی‌های متعدد است. ما در این مقاله به بررسی مراحل صدور فرش به کشور‌های خارجی و بازار فروش قالیچه و فرش‌های دستبافت ایرانی در سراسر دنیا می‌پردازیم. اگر شما نیز قصد آشنایی با روش‌های صادرات فرش و چگونگی انجام آن را دارید، این مقاله را مطالعه کنید تا همه سوالات شما پاسخ داده شود.

دریافت کارت بازرگانی؛ مرحله اول صادرات فرش

اولین قدم برای پاسخ به سوال «چگونه فرش صادر کنیم؟» دانستن قوانین است. در ایران برای صادرات فرش نیاز به دریافت کارت بازرگانی و گواهی مبدا از اتاق بازرگانی دارید. برای این‌کار با در دست داشتن مدارک لازم به اتاق بازرگانی مراجعه کنید. برخی از شرایط و مدارک لازم به شرح زیر است:

حداقل سن ۲۳ سال
نداشتن بدهی قطعی با استعلام از گمرک جمهوری اسلامی ایران
گذراندن دوره آموزشی
ارائه گواهی عدم سوء‌پیشینه
نداشتن سابقه ورشکستگی به تقصیر و تقلب

دریافت کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی و حقوقی، تفاوت‌های جزئی در برخی از موارد دارند. حتما قبل از مراجعه به اتاق بازرگانی، نسبت به مدارک لازم تحقیقات به‌عمل آورید. با دریافت کارت بازرگانی می‌توانید وارد مراحل بعدی صادرات فرش از طریق حمل و نقل ریلی بین المللی، حمل دریایی، زمینی و هوایی به مقصد‌های مختلف شوید.

شناخت بازار بین‌المللی فروش فر ش ایرانی و ارتباط با شرکت‌های خارجی

یکی دیگر از قوانین صادرات فرش، کیفیت تار‌و‌پود فرش‌ها است. هر کالایی در گمرک، کد تعرفه (H.S CODE) مشخص‌شده‌ای دارد. با دریافت کد تعرفه فرش و مراجعه به سایت گمرک ایران، می‌توانید کشور‌هایی را پیدا کنید که بیشترین خرید را داشته‌اند. طبق آمار سازمان فرش ملی ایران، بیشترین واردات فرش دستباف ایرانی در سال ۱۴۰۰، مربوط به کشور‌های آ لما ن و ژاپن بوده است. تجارت فرش دستباف در دنیا حدود ۲۰۰ میلیون دلار در سال تخمین زده شده که فقط حدود ۳۰ درصد آن به ایران مربوط است. اما آمار گمرک  جمهوری  اسلامی  ایران نشان می‌دهد که در اوایل سال ۱۴۰۰، صادرات فرش دستباف نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۸۴.۶ درصد به لحاظ ارزشی، رشد داشته است. با بررسی این آمار‌ها می‌توان به آینده صادرات فرش خوشبین بود.  با امکان حمل بار از دبی به ایران و برعکس، این شهر به یکی از شهر‌های ترانزیتی برای کالا‌های ایرانی به سراسر دنیا تبدیل شده است. البته، بسیاری از محمولات صادراتی فرش ایران، به  صورت مستقیم و از طریق کشور امارات (بنادر جبل علی و شارجه) به سایر نقاط دنیا حمل می‌شود.

صادرات فرش به چه کشور‌هایی انجام می‌شود؟

کسب‌و‌کار فرش در ایران، جزو حوزه‌های پر‌در‌آمد کسب‌و‌کار محسوب می‌شود. بسیاری از کشور‌های دنیا، خریدار فرش‌های دستباف ایرانی هستند. شناخت بزرگ‌ترین کشور‌های خریدار فرش ایرانی، روند صادرات را آسان‌تر خواهد کرد. در لیست زیر کشور‌هایی با بیشترین آمار واردات فرش ایرانی را آورده‌ایم.

صادرات فرش به المان
صادرات فرش ایرانی به ژاپن
صادرات فرش دستباف به دبی و امارات
صادرات فرش به ترکیه
صادرات فرش به آمریکا

ارسال فرش‌های صادراتی به این کشور‌ها از طریق مرز‌های زمینی، هوایی و دریایی امکان‌پذیر است. در برخی از مواقع، حمل و نقل ترکیبی امن‌ترین و به‌صرفه‌ترین روش صادرات فرش محسوب می‌شود. پس از بررسی بازار فروش انواع فرش در کشور‌های مختلف، از یک متخصص در حمل‌و‌نقل بین‌المللی مشاوره بگیرید تا با روش‌های مختلف صادرات فرش آشنا شوید.

اظهار کالا به گمرک و دریافت مجوز مبدا

پاسخ به سوال «چگونه فرش صادر کنیم» با شناخت بازار‌های بین‌المللی پایان نمی‌یابد. شما باید محصولات خود را به گمرک ایران اظهار کنید تا مجوز حمل کالا به خارج از کشور را دریافت کنید. برای این‌کار، حق ‌العملکار گمرکی یا صاحب کارت بازرگانی باید اظهار کالا در گمرک را اعلام دارید. مراجعه به حق العملکار یا کارگزار گمرکی به تسریع فرایند ترخیص کالا کمک خواهد کرد.

پس از طی مراحل قانونی و پرداخت عوارض و مالیات، ارائه فاکتور خرید، گواهی مبدا، اسناد بانکی و مجوز‌های لازم برای صادرات، می‌توانید بار خود را از طریق مرز‌های زمینی، دریایی و هوایی به کشور مقصد ارسال کنید.

البته بخشی از فرایندهای گمرکی به صورت دور اظهاری از طریق این سامانه صورت می پذیرد. گمرک ایران، سامانه EPL گمرک را برای تسهیل در انجام فرایند ترخیص کالای وارداتی یا صادراتی راه‌اندازی کرده است  .

انتخاب شرکت حمل و نقل مطمئن برای ارسال بار به مقصد

پس از ترخیص کالا از گمرک و صدور مجوز خروج ، نوبت ارسال کالا به کشور مقصد می‌رسد. در این مرحله، باید از شرکت حمل و نقل بین‌المللی خود مطمئن باشید. بررسی مدارک و مجوز‌های لازم برای صادرات و واردات کالا از سوی مراجع ذی‌صلاح  و میزان رضایت مشتریان، از مواردی است که قبل از انتخاب بهترین شرکت حمل و نقل بین‌المللی باید به آن توجه کنید. در‌غیر‌این‌صورت، نمی‌توانید سلامت محصولات خود را در مسیر صادرات تضمین کنید. برای مثال، یکی از این شرکت‌های معتبر، شرکت هنزا ناو دریا نام دارد که می‌توانید برای بررسی مجوز شرکت هانزا، در سایت انجمن کشتیرانی ایران نام این شرکت را جستجو کنید.

موانع صادرات فرش به کشور‌های خارجی چیست؟

صادرات فرش یکی از مواردی است که علاوه‌بر سود فراوان، مشکلات متعددی نیز دارد. فرش‌های بی‌کیفیت چینی و هندی جای فرش‌های ایرانی را در صادرات به کشور‌های جهانی گرفته‌اند. توجه نکردن به پتانسیل‌های داخلی، نبود کارشناس و متخصص برای مطالعه تقاضا و سلیقه فرهنگ‌های مختلف، رقبای خارجی، دلالان و واسطه‌های صادرات فرش، همگی از موانع این کار محسوب می‌شوند. پس بهتر است قبل از هر اقدامی، به‌طور دقیق بازار جهانی، آمار خرید و فروش و مشکلات صادرات فرش را بررسی کنید تا پاسخی کامل برای سوال «چگونه فرش صادر کنیم» بیابید.

دیدگاهتان را بنویسید

دیدگاه

*